Evaluering og skole-hjem samtaler, indskoling

Evalueringskultur på Videbæk Skole

På Videbæk Skole vægter vi skole-hjem samtalerne højt. Udover den daglige kontakt mellem skolens familier og skolen, så er skole-hjem samtalerne et redskab til at sætte retning fagligt og trivselsmæssigt. Dette gøres i et samarbejde mellem den enkelte elev, forældrene og skolen. Udgangspunktet er dialog som samtaleform, hvor vi ønsker at fremme den enkelte elevs egen forståelse og evne til at indgå i en dialog omkring egne udviklingspotentialer. Vores ambition er, at såvel elever som forældre bliver inddraget i denne proces, hvor der på mange årgange også vil være forældreforberedelse til de enkelte samtaler.

Samtalerne er udviklet over en årrække med udgangspunkt i en antropologisk undersøgelse blandt vores forældre og elever, omkring hvad der var væsentligt for en god skole-hjem samtale.

En del af evalueringskulturen på skolen tager afsæt i skole-hjem samtaler. Samtaleformen har på landsplan udviklet sig gennem årene og er ikke nødvendigvis, som da skolens forældre selv gik i skole. Nedenfor har vi redegjort for, hvordan skolen afholder samtaler fra barnets første skoleår til de afsluttende prøver på 9. årgang.

Skole-hjem samtalerne har en rød tråd fra elevens begyndende skolegang til afslutningen. Fælles for alle samtalerne er følgende:

Vi ønsker med udgangspunkt i elevens egne ord og egen oplevelse af skolehverdagen at fremme en skole-hjem-samtale, hvor elever, forældre og lærere indgår i en fælles dialog om det, der er på spil for elevens trivsel og faglige udvikling i skolen.
En samtale, der præges af dialog, og hvor eleven og forældrene føler sig hørt, og det fremmer en fælles forståelse for elevens skolegang.

Samtalerne har forskelligt indhold afhængig af årgang og ståsted. Der er også differentieret tidsinterval for de enkelte samtaler, da indholdet sætter rammen for samtalerne og ikke omvendt.

Samtaler i børnehaveklassen

Rammer:

• Samtalerne foregår i klasseværelset.
  • Både forældre og barn deltager i samtalen.
  • Varighed ca. 15 minutter.
  • To samtaler i løber af skoleåret:
  • Første samtale: oktober-november
  • Anden samtale: marts

Indhold på første samtale:

Fokus på:

• Opstarten
  • Den sociale trivsel.

Plakat: ”Jeg tror, jeg kan” Optimisme - en del af skolens KRAP tilgang. Der arbejdes med diverse styrker, og til samtalen går dagligdagens arbejde igen.

Forberedelse:

Div. Test: KTI, Find billedet, Alle bogstaver

Samtaleark: Udfyldes af både forældre og lærer.

Indhold på anden samtale:

Fokus på:

• Parathed til 1. klasse
  • Fagligt niveau

Div. tests

Styrkeplakat: ”Øve dig” Vedholdenhed - en del af skolens KRAP tilgang. Der arbejdes med diverse styrker, og til samtalen går dagligdagens arbejde igen.

Samtaleark: Udfyldes af både forældre og lærer som forberedelse til samtalen.

Barnet skal fokusere på/fremlægge, hvad det synes, at det skal øve sig på (forberedes på klassen).

Samtaler på 1.årgang

Rammer:

To samtaler om året - omkring november og marts (april). I alt må bruges 30 min., der kan fordeles efter behov.

Dansk og matematiklæreren deltager.

Der er en ”åben dør” til de øvrige fag, så barnet har mulighed for at bruge andre fag som reference, når eleven skal inddrages i samtalen.

Indhold:

Der bruges samtaleskemaark med balloner, der er tilpasset målgruppen.

Skemaet sendes med hjem, udfyldes og tilbagesendes inden samtalen.

På arket skal være et par linjer, der opfordrer forældrene til at tage stilling- og nå at ”tænke sig om”, inden de sidder ved mødet. Der tages kopi af arket- det bruges ved begge samtaler for at synliggøre en progression. Læreren udfylder sin egen kopi- for at se om opfattelserne af ”elev” er i overensstemmelse.

Ved samtalen udleverer læreren et ”styrkekort”, der passer til eleven- hvad den enkelte elev skal arbejde med/øve sig på. Progressionen skal ses som en videreudvikling fra elevens første skoleår.

Samtalearket skal hjælpe med at gøre det synligt, hvad vi forventer forældrene støtter op om.

Samtaler på 2. årgang

Rammer:

Elevsamtaler afholdes inden forældresamtalerne ca. 10 min. pr. elev.

Forældresamtalen afholdes i marts 20 min. pr. elev, 2 lærere (da, mat).

Forberedelse:

Eleven vælger et produkt fra deres skolearbejde, som de er stolte af.

Samtaleark sendes med barnet hjem efter elevsamtalen. Arket kommer retur til klasselæreren inden samtalen.

Indhold:

1. Forældresamtalen tager udgangspunkt i elevproduktet. Eleven fortæller om produktet, og hvorfor det har valgt netop dette produkt.

2. Vi taler ud fra samtalearket.

3. Der tales om det faglige, primært dansk og matematik.

4. Vi aftaler, hvad eleven skal øve sig på

Samtaler på 3. årgang

Ramme:

Der afholdes en elevsamtale inden. Her benyttes et samtaleark.

Samtale i januar eller februar 20-25 min. med dansk og matematik-lærerene.

Der vil også være indhentet oplysninger fra fx engelsk.

Indhold:

Elevfremlæggelse under samtalen. Eleven har valgt et emne/produkt, det kan være fra alle fag, som eleven viser og fortæller om.

1-3 fokuspunkter (faglighed, styrker, eget valg af fokus)

Eleven får et fokuspunkt (evt. et af styrkerne) - en del af skolens KRAP tilgang. Der arbejdes med diverse styrker, og til samtalen går dagligdagens arbejde igen.

Udover skole-samtalerne afholdes et forældremøde i juni med fokus på overgang til 4. klasse, hvor de nye klasselærere deltager.