Handleplan når mobning og mistrivsel er konstateret.
Klasselæreren/kontaktpædagogen er ansvarlige for at agere på viden og iagttagelser omkring mistrivsel og mobning.
Definition af mobning: En uformel fællesskabsform, der bygger på systematiske udstødelsesmønstre af deltagere i formelle sociale sammenhænge. Mobning anskues som en fællesskabsform og derved bliver mobning et symptom på et usundt fællesskab.
Pointen i definitionen er at få øje på kampe og balancer mellem de formelle og uformelle hierarkier og fællesskaber i skoleklassen.
Når mobning/mistrivsel eller mistanke herom er konstateret, kan Inklusionskoordinatoren kontaktes, AKT involveres og parentes-metoden anvendes som handleplan:
De 5 trin:
|
Trin
|
Hjælpespørgsmål, bud og ideer
|
- Inklusionskoordinatoren kontaktes/inddrages af klasselæreren/kontaktpædagogen.
Sagen drøftes.
Evt. Inddrages andre relevante personer (ledelse mv.).
|
Hvad drejer sagen sig om?
Hvem drejer sagen sig om?
Sæt parentes om aktanterne i sagen (den mobbede og mobberen)
|
- Klassens sociale portræt udarbejdes af klasselæreren/kontaktpædagogen i samarbejde med inklusionskoordinatoren.
(den beskrivende del)
Være obs på de sociale medier!
Inklusionskoordinatoren er tovholder på processen.
(handling-observationer-opsamling)
|
- Hvad synes det (u)formelle elevfællesskab at være optaget af i øjeblikket? (Hvilke lege, interesser eller aktiviteter finder sted?)
- Har eleverne delt sig op i uformelle grupper? Hvordan kan gruppernes aktiviteter beskrives?
- Er der ensomme elever eller elever, som går meget rundt alene?
- Er der konflikter og magtkampe i elevgruppen, som har bidt sig fast?
- Er der anspændthed mellem eleverne? (Elever, der holder sig tilbage også skolefagligt? Tavse elever?)
- Hvordan fordeler mulig skolelyst og skolelede sig i elevgruppen?
- Hvordan kan relationerne mellem lærer-pædagog-team og elevgruppe beskrives?
- Hvordan samarbejder lære-pædagog-teamet indbyrdes om klassens sociale liv?
- Har der været hyppige elevudskift og lærerskift?
- Åben
|
- Klasselæreren/kontaktpædagogen og inklusionskoordinatoren udarbejder beslutning om tiltag fra besvarelser af spørgsmål på trin 2.
Ledelsen inddrages eventuelt.
(den handlende del)
|
- Fokuserer på sammenholdsaktiviteter for klassen ved intensivering og styrkelse af fællesskabende didaktikker.
- Udfordre isolation og ensomhed i klassen.
- ”Ny start” i form af at overskride gamle konflikter og fjendskaber i elevgruppen.
- Igangsætte initiativer for at udvikle mere dynamiske relationer mellem lærere og elever
- Igangsætte initiativer for at styrke samarbejdet i lærer-pædagog-teamet. Evt. ny sammensætning af teamet?
- Forældregruppen opfordres til at igangsætte fælles lege- og aktivitetsaftaler.
- Åben.
|
- Klasselæreren/kontaktpædagogen flytter fokus tilbage til den eller de direkte ramte personer.
(den handlende del)
|
Hvordan kan de ramte personer støttes (ekstra) i processen?
|
- Opfølgning af klasselæreren/kontaktpædagogen i samarbejde med inklusionskoordinatoren.
Ledelsen inddrages eventuelt.
|
Respons og refleksion. Hvad skal der videre ske?
|
Der er ikke noget i hele skolelivet, der er vigtigere
at fokusere på end trivsel.
Det går forud for al læring…
God trivsel = mestring = god læring
Anette Befay Thune, Videbæk Skole, december 2022