Handleplan når mobning og mistrivsel er konstateret.
![Alle børn har ret til at høre til](/sites/videbaek-skole.aula.dk/files/arkiv/Billeder/Artikler/Indsat/Alle%20b%C3%B8rn%20har%20ret%20til%20at%20h%C3%B8re%20til_0.jpg)
Klasselæreren/kontaktpædagogen er ansvarlige for at agere på viden og iagttagelser omkring mistrivsel og mobning.
Definition af mobning: En uformel fællesskabsform, der bygger på systematiske udstødelsesmønstre af deltagere i formelle sociale sammenhænge. Mobning anskues som en fællesskabsform og derved bliver mobning et symptom på et usundt fællesskab.
Pointen i definitionen er at få øje på kampe og balancer mellem de formelle og uformelle hierarkier og fællesskaber i skoleklassen.
Når mobning/mistrivsel eller mistanke herom er konstateret, kan Inklusionskoordinatoren kontaktes, AKT involveres og parentes-metoden anvendes som handleplan:
De 5 trin:
Trin |
Hjælpespørgsmål, bud og ideer |
Sagen drøftes. Evt. Inddrages andre relevante personer (ledelse mv.). |
Hvad drejer sagen sig om? Hvem drejer sagen sig om? Sæt parentes om aktanterne i sagen (den mobbede og mobberen) |
(den beskrivende del) Være obs på de sociale medier! Inklusionskoordinatoren er tovholder på processen. (handling-observationer-opsamling) |
|
Ledelsen inddrages eventuelt. (den handlende del)
|
|
(den handlende del) |
Hvordan kan de ramte personer støttes (ekstra) i processen? |
Ledelsen inddrages eventuelt. |
Respons og refleksion. Hvad skal der videre ske?
|
Der er ikke noget i hele skolelivet, der er vigtigere
at fokusere på end trivsel.
Det går forud for al læring…
![læring, trivsel, mestring](/sites/videbaek-skole.aula.dk/files/arkiv/Billeder/Artikler/Indsat/l%C3%A6ring%20-%20trivsel%20-%20mestring.jpg)
God trivsel = mestring = god læring
Anette Befay Thune, Videbæk Skole, december 2022