Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Trivselsstrategi på Videbæk Skole

Trivselsstrategi (antimobning) på Videbæk skole

 

Trivsel og forebyggelse af mobning

Vi er på Videbæk Skole af den opfattelse, at trivsel både hos den enkelte og i fællesskabet går hånd i hånd med højt fagligt udbytte.

 

For at sikre en god trivsel er det afgørende at inddrage såvel medarbejdere, elever og forældre. Forældrene spiller en væsentlig rolle dels i forebyggelse af mobning og dels i at fremme elevernes trivsel (“den usynlige klassekammerat”).

 

Skolen arbejder med elevernes opfattelse af anerkendelse, inklusion og gensidig respekt (skolens værdier), hvilket fremmer forebyggelse af mobning og styrker elevernes sociale kompetencer. Vi behandler alle ens ved at behandle dem forskelligt. Vi håndterer konflikter i samarbejde med eleverne, og opfatter konflikter som en naturlig del af ethvert menneskes liv og udvikling - således søger vi at fremme den enkeltes robusthed og trivsel.

 

Formål med trivsels-strategien

Formålet er at synliggøre, at Videbæk Skole gør en væsentlig indsats for at forebygge mobning og stoppe mistrivsel.

Strategien er kendt og anvendt af alle med tilknytning til Videbæk Skole.

 

Definition af mobning

Når en person gentagende gange og over en vis tid bliver udsat for negative handlinger fra en eller flere personer.

Mobning er med andre ord noget der foregår i de sociale relationer og er ikke et individuelt og personligt problem.

 

Definition af konflikt

En konflikt er en uenighed, der ikke er blevet løst i tide. To eller flere som ikke kan løse en uenighed, kan have brug for hjælp, så uenigheden ikke udvikler sig til en konflikt

 

Forebyggelse af mistrivsel

Skolen har en klar trivselspolitik, der er funderet på KRAP (anerkendende tilgang) samt en årsplan for trivselsaktiviteter. Desuden laves der trivselsundersøgelser hvert år i alle klasser

 

Definition af trivsel

At trives er at have det godt med sig selv og andre. Trivsel udvikles i samspil med omgivelserne. Trivsel er et barns udvikling i positiv retning både personligt, mentalt (psykisk), socialt og fagligt

 

Hvordan fremmer vi trivslen?

Skoleniveau:

  • Kontinuerlig fokus på klassens undervisningsmiljø
  • Medinddrage forældre omkring arbejdet med klassens undervisningsmiljø
  • Adgang til forskellige aktiviteter i frikvartererne
  • Årlig undervisningsmiljø undersøgelse i udvalgte klasser
  • Afholdelse af læringskonferencer på 4. og 7. årgange

 

Klasseniveau:

  • Opmærksomhed omkring sproget i klassen (narrativer)
  • Opmærksomhed omkring tonen i klassen (positiv kultur)
  • Ugentlige klassemøder med fokus på det sociale liv og den gode historie
  • Træne eleverne i social omgang (sprog og adfærd)
  • Klasseregler der fremmer trivslen
  • Anerkendelse, tydelighed og struktur i hverdagen (klasserumsledelse)
  • Fællesoplevelser
  • Forældremøder
  • Venskabsklasser på tværs af årgange
  • Sparring til teamet (AKT, Inklusionskoordinatoren)

 

Individuelt niveau:

  • Elevsamtaler
  • Samtaler med forældrene (både med og uden eleverne)
  • Hjælpe og støtte (AKT, andre elever i klassen)
  • Hjælp og støtte til forældrene (AKT, Inklusionskoordinatoren, ledelsen)

 

Tegn på mistrivsel

Hvis barnet:

  • Har mærker efter fysisk mishandling
  • Virker angst/skræmt
  • Er trist, depressiv og/eller socialt isoleret
  • Er urolig og har svært ved at koncentrere sig
  • Bliver indadvendt eller aggressiv
  • Ofte ødelægger ting (tilsyneladende uden grund)
  • Ikke udvikler sig alderssvarende
  • Ændrer adfærd - og ændringen ikke kan henføres til alm. udvikling
  • Er mistænksom og har manglende tillid til omgivelserne
  • Virker passiv - mangler nysgerrighed
  • Har ringe selvværdsfølelse
  • Trækker sig og har svært ved at få kontakt til andre børn
  • Bliver holdt udenfor
  • Ofte er i konflikt med andre børn
  • Er ukritisk i sin kontakt og meget voksensøgende
  • Har indlæringsvanskeligheder
  • Har motoriske problemer
  • Virker forsømt (mad, søvn, hygiejne)
  • Har mange fysiske klager eller psykosomatiske symptomer (mavepine, hovedpine, ufrivillig afføring mm)
  • Har spiseforstyrrelser
  • Tit forsømmer skolen/SFO
  • Har kammerater der udtrykker bekymring for barnet/den unge.

 

Materialer der fremmer trivsel

robuthed.dk, Plysforløb, Inderst inde, Er du med mod mobning, Klog er noget man øver sig på, Inkluderende læringsmiljø.